Celem funkcjonowania organizacji biznesowych jest uzyskania jak najwyższego zysku przy zachowaniu maksymalnej efektywności dostępnych zasobów

Wdrożenie w firmie procesu zarządzania wiedzą pozwala na uzyskanie pewności, że wysiłki włożone we wzrost efektywności pracują na rzecz wzrostu organizacji w postaci zysku a nie tylko zatrudnienia i kosztów. Na każdym etapie monitorowania funkcjonowania firmy będziemy również w stanie szybko znaleźć słabe punkty organizacji i je wyeliminować. Na każdym etapie uruchomienia lub usprawniania tego procesu udzielam konsultacji i wsparcia.

Aby organizacja działała sprawnie powinna w dobrym stopniu wykorzystywać wszelkie informacje dostępne w organizacji oraz jej otoczeniu. Do tego celu warto w organizacji stworzyć i rozwijać system informacyjny.

 

posługuje się każda organizacja. Jest to nie tylko (jak często się uważa) sprzęt komputerowy. Dużo ważniejszym elementem jest człowiek, wykorzystujący narzędzia do osiągania swoich celów.

Schemat systemu informacyjnego pokazuje poniższy rysunek:

Wiedza i umiejętności użytkownika to podstawowe warunki do umiejętnego posługiwania się systemem komputerowym. Drugim ważnym czynnikiem w systemie jest poziomu rozwoju narzędzi informatycznych.

Dlatego rozwój systemu musi równolegle obejmować zarówno szkolenia z zakresu wciąż rozwijającego się oprogramowania jak i inwestycje w rozwój narzędzi. Nie można zapominać, że ważne jest zachowania balansu pomiędzy tym z czego korzystamy a tym co chcemy osiągnąć. Zwykle to nie kosmiczna technologia ale jasno określone cele połączone z umiejętnością wykorzystania dostępnych narzędzi decyduje o osiągnięciu sukcesu

Szkolenia z umiejętności użytkowania oprogramowania powinny iść w kierunku nauczania tych elementów, które pozwalają na praktyczne zastosowanie tego narzędzia oraz na nauczaniu technik i sposobów radzenia sobie przy rozwiązywaniu problemów firmy. Powinny koncentrować się na:


- opanowaniu narzędzi i metod wspomagających wprowadzanie danych

- kreowaniu umiejętności takiego doboru struktury danych, aby można było jak najłatwiej nimi zarządzać, 


- ułatwianiu przetwarzania danych.

 

 

Procesem, który pomaga zrozumieć czy i które wysiłki włożone w działanie pozwalają na rozwój w założonym obszarze jest proces zarządzania wiedzą.

Podstawa całego systemu jest oparta na: danych i informacjach, które dotyczą zdarzeń przeszłych.

Dwa pozostałe elementy systemu: wiedza i mądrość to sposób w jaki wykorzystujemy dane i informacje dzisiaj i w przyszłości.

Zależnie od wartości pozyskanej wiedzy i płynącej z niej mądrości możemy mieć większy lub mniejszy wpływ na otaczającą nas rzeczywistość.

 

Dane

Dane to zbiór jednoznacznych, obiektywnych faktów o wydarzeniach. W kontekście organizacji, dane opisuje się jako zbiór transakcji. Są one trudne do przeanalizowania i wymagają dużej ilości czasu do choćby częściowego zrozumienia 

 

Informacje

Zebrane dane są często trudne do przeczytania – szczególnie jeśli dotyczą znacznej ilości zdarzeń. Dlatego odpowiednio się je grupuje i przedstawia w rozmaitej formie. Dane, które są przedstawiane w odpowiednim kontekście powodują lepsze zrozumienie otoczenia. Przekształcają się wówczas w informacje. Informację można pokrótce opisać jako wiadomość przekazaną z jednego miejsca w drugie. Adresowaną do konkretnego odbiorcy. Dzięki uzyskanym informacjom redukuje się poziom niepewności i ryzyka. Ważną cechą informacji jest możliwość dzielenia się pomiędzy odbiorcami bez utraty jej wiarygodności.

 

Wiedza

Jeśli otrzymane informacje powodują w odbiorcy jakąś reakcję, na ich podstawie tworzy się wiedza. Wiedza to połączenie wcześniejszych doświadczeń z otrzymanymi informacjami .

 

Mądrość

Sama wiedza nie wystarcza do osiągnięcia sukcesu i pełnego poznania przedmiotu. Dopiero umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy we właściwy sposób daje końcowy element zrozumienia problemu. Ten etap w procesie zarządzania wiedzą nazywamy mądrością.  Ta umiejętność pozwala na bazie zebranych informacji oraz doświadczeń, - czyli zdobytej wiedzy – osądzać, łączyć w całość i wysnuwać wnioski i na tej podstawie przewidywać oraz podejmować decyzje.

 

Naszym celem jest osiąganie mądrości w obrębie analizowanych zagadnień 

 

Masz pytanie? Napisz maila:   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub zadzwoń: +48 519 442 556

Na każdym etapie budowania zasobów informacji i tworzenia wiedzy udzielam wsparcia i konsultacji.

 

Na etapie 1 - Zbierania danych:

a.     Definiowanie kluczowych, z punktu widzenia organizacji, procesów.

b.     Wskazanie punktów pomiarowych – definiowanie wskaźników, które pokażą efektywność danego odcinka.

c.      Opracowanie i utworzenie źródeł danych – ujednolicenie, wdrożenie procedur czyszczenia i weryfikacji danych.

 

Na etapie 2 - Przekształcania danych w informacje

a.     Przygotowanie zestawu raportów w postaci tabel i wykresów pokazujących w czytelnej formie kluczowe informacje.

b.     Przygotowanie i wdrożenie procedur przygotowywania raportów.

c.      Łączenie danych z różnych źródeł (Excel, SQL, Access, pliki tekstowe).

 

Na etapie 3 - Budowanie bazy wiedzy

a.     Szkolenie w zakresie analizy danych i wnioskowania na podstawie zebranych informacji.

b.     Wdrożenie systemów BI takich jak Qlik czy Cognos, jak również opartych na popularnych narzędziach Microsoft jak Excel i Access.
        pozwalających na lepsze poznanie przygotowanych informacji

c.      Przygotowanie Analizy Sytuacyjnej jako regularnego źródła dostarczającego wiedzę do wskazanych osób.

 

Na etapie 4 - Tworzenia mądrości

a.     Przygotowanie do prognozowania na bazie zebranych danych oraz dostępnej wiedzy o otoczeniu
 

 

Masz pytanie? Napisz maila:   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub zadzwoń: +48 519 442 556

JoomBall - Cookies

© 2017 Robert Kaźmierczak. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.

Free Joomla! templates by Engine Templates